Niet alleen Omgevingsdiensten kampen met krappe arbeidsmarkt

Niet alleen Omgevingsdiensten ondervinden de gevolgen van een krappe arbeidsmarkt. Ook andere overheden, bedrijven en milieu-adviesbureaus vissen in dezelfde vijver van specialisten en technisch geschoolde medewerkers. De krapte op de arbeidsmarkt merken omgevingsdiensten ook uit de adviezen van gespecialiseerde bureaus die meer tijd kosten vanwege tekort aan medewerkers. Als adviezen over lucht, geluid en bodem later binnenkomen, kan een vergunning niet altijd binnen de termijn afgehandeld worden.

LHSO

Dat betekent dus dat soms een vergunning later wordt verleend en controleverslagen langer op zich laten wachten. “Waar de NOS en de regionale omroepen in hun berichtgeving suggereren dat de gezondheid van mensen en het milieu niet beschermd worden, is dat geen juiste constatering”, zegt voorzitter Ruben Vlaander van Omgevingsdienst NL. De keuzes die omgevingsdiensten soms moeten maken voor de inzet van medewerkers worden getoetst aan de Landelijke Handhavingsstrategie Omgevingsrecht (LHSO). Daarmee ontstaat prioritering, want niet controleren is absoluut geen optie. Toezicht en handhaving zijn een wezenlijk onderdeel van het totale VTH-stelsel en zijn het sluitstuk in het VTH-proces en bescherming van de leefomgeving.

De NOS en de regionale omroepen hebben afgelopen maanden de jaarrekeningen en jaarverslagen van de omgevingsdiensten doorgespit. Uit die documenten wordt in de berichtgeving van de omroepen geciteerd. “Het ontbreekt in die berichten aan context en conclusies die niet gedeeld worden door de omgevingsdiensten.”

Werving

Omgevingsdienst NL ziet dat het in deze tijd minder makkelijk is om gekwalificeerde, specialistische medewerkers te vinden. “Dat geldt overigens niet alleen voor de overheid en de omgevingsdiensten, maar voor veel meer sectoren in de economie”, aldus Vlaander. Soms duurt het invullen van vacatures langer dan gewenst. Voor de diensten brengt dat extra kosten voor inzet van (duurdere) inhuur met zich mee. “Het geldt overigens niet voor alle type functies, maar het is lastiger om de hooggekwalificeerde specialisten te vinden.” En dat lukt in de ene regio beter dan in de andere. Bedrijven die zij moeten controleren zijn ook de bedrijven die deze mensen nodig hebben. “Er is dan sprake van concurrentie op een krappe markt.” 

Met de opdrachtgevers worden prestatieafspraken gemaakt tegen een bepaalde vergoeding. Dat is publiek geld dat een gemeente/provincie niet aan andere publieke doelen kan besteden. Omgevingsdiensten zijn intrinsiek gemotiveerd om enerzijds de kosten laag te houden, anderzijds wel te presteren voor een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving.

Specialisten

De omgevingsdiensten hebben specialisten nodig om gesprekspartner te zijn van de steeds complexere bedrijven en bedrijfsprocessen. “Dat betekent complexere vergunningen en toezicht, en vraagt dus meer specialistische kennis.” Openstaande vacatures kunnen wel eens leiden tot enige vertraging in de vergunningverlening. Voor bedrijven die een planning hebben voor de bouw van nieuwe installaties bijvoorbeeld, is dat vervelend, maar de vertraging zal geen negatief effect hebben op de kwaliteit van de vergunning.

Campagne en ODNL-academie

“We hebben meer uitdagingen als omgevingsdiensten, zoals slimmer samenwerken, kennis delen, data-gedreven risicoanalyses maken en slim prioriteren. Dat is de koers die we varen”, zegt Vlaander. “We voeren samen campagne om nieuwe collega’s te werven en intensiveren van contacten met opleidings- en kennisinstituten. En leiden stagiairs, trainees en zij-instromers zelf op.” Landelijk voeren de 28 diensten samen de campagne Werken bij de omgevingsdiensten NL. Doel van de campagne is naamsbekendheid en werven van medewerkers voor de 28 diensten.

Ook investeert Omgevingsdienst NL met de ODNL-academie in opleiding en training. “We zien het belang en investeren in collega’s en leiden zelf nieuwe medewerkers op.” 

Zie ook: https://nos.nl/l/2528915